Monday, March 29, 2010

KEPENTINGAN AL-QURAN

Pentingnya al-quran bagi setiap juslim tidak dapat dinafikan, kerana alquran merupakan sumber utama bagi individu muslim untuk mebdapat keberkatan dan pengajaran tentang hukum-hukum allah, sama ada yang berkaitan dengan aqidah, syariat atau akhlak.

Sesungguhnya al-quran termasuk dalam rukun iman yang wajib dipercayai kebenarannya dan dipelajari isi kandungannya, akan tetapi akhir-akhir ini perhatian terhadap pengajaran al-quran di abaikan dan penglibatan orng islam terhadapnya merosot. Natijah dari ini maka banyaklah keluhan dan rungutan serta rintihan daripada masyarakat islam kerana kewujudan bilangan anak-anak muda yang tidak mampu membaca al-quran dan jauh sekali daripada memahami akan kandungan al-quran.

Membaca al-quran itu satu ibadah, disamping itu ada ibadat lain yang memerlukan bacaan al-quran iaitu solat. Jadi anak-anak yang diajar membaca al-quran bukanlah sia-sia, sebaliknya ia boleh membacanya semasa menunaikan solat setiap hari dan kadar yang paling minimum ialah membaca surah al-fatihah.

Kelebihan menguasai bacaan al-quran

Sebagai orang islam membaca dan mengkaji al-quran merupakan salah satu tanggungjawab dalam menjalani keidupan seharian untuk lebih sempurna keislaman dan keimanannya terhadap allah s.w.t. membaca al-quran yang sebenarnya ialah mengenal huruf dan boleh membaca dengan betul mengikut hukum tajwid, betuk dan fasih serta mengikut nada suara yang sesuai mengikut lagiu al-quran seterusnya emahami maknandan maksud ayat(terjamahan dan tafsiran ayat). Konsep belajar al-quran juga tidak terpisah daripada menghafaz ayat-ayat dan memahami makna dan maksud amalan dan wirid harian.

Kitab suci al-quran bukan sahaja mempunyai pelbagai keistimewaan sebagai petunjuk, rahmat dan penawar bagi segala penyakit bahkan membacanya juga adalah ibadah dan akan mendapat pahala daripada allah melalui sabda rasulullah s.a.w.yang bermaksud :

“ sesiapa membaca satu huruf daripada kitab allah (al-quran) maka dia akan mendapat pahala satu amal kebajikan dan pahala satu amal kebajikan digandakan sepuluh kali. Saya tidak mengatakan bahawa alif lam mim itu satu huruf tetapi alif adalah satu huruf, lam adalah satu huruf, mim juga adalah satu huruf’’ (hadith riwayat tirmizi)

Selain daripada membaca, mendengar orang membaca al-quran juga satu ibadah dan beroleh pahala sebagaimana sabda rasulullah s.a.w. yang bermaksud :

‘’ barangsiapa yang mendengar satu ayat dari kitab allah maka dituliskan baginya satu kebajikan yang berlipat ganda dan barangsiapa yang membacanya baginya cahaya pada hari kiamat’’
(hadith riwayat ibnu hibban)

Daripada ka’ab bin malik r.a.meriwayatkan bahawa rasulullah s.a.w. bersabda bermaksud :

‘’ orang mukmin yang membca al-quran dan mengamalkan isinya ibarat buah limau manis, rasanya sedap dan berbau harum. Sedangkan orang mukmin yang tidak membaca al- quran tetapi mengamalkan isinya ibarat buah kurma, rasanya sedap dan manis tetapi tidak berbau. Perumpamaan orang munafik yang membaca al-quran ibarat minyak wangi yang berbau harum tetapi rasanya pahit. Manakala orangmunafik yang tidak membaca al-quran ibarat buah khanzalah yang rasanya pahit dan berbau busuk’’
(hadith riwayat al-bukhari, muslim, ahmad dan lain-lain)

Dan rumahtangga yang tidak membaca al-quran, rasulullah s.a.w. bersabda yang maksudnya :

‘’ perbanyakkan membaca al-quran di rumah-rumah kamu kerana sesungguhnya rumah didalamnya tidak dibaca al-quran itu sedikit kebaikannya, banyak kejelikannya dan menyempitkan atas yang mendiaminya’’
(hadith riwayat ad-daruquthni)

Minat untuk membaca al-quran mestilah dipupuk dari kecil atau sekolah renadah lagi. Peranan ibu bapa amat penting dalam memupuk sikap minat membaca al-quran ke atas diri anak-anak. Jika tiada galakan, maka anak-anak itu tidak akan wujud minat untuk mempelajari kemahiran membaca. Selain itu, contoh teladan yang baik perly ditunjukkan oleh keduaa ibu bapa untuk menarik minat membaca al-quran. Ibu bapa perlu mengamalkan membaca al-quran di rumah supaya menjadi tarikan dan contoh kepada anak-anak. Sebagai contohnya ibu bapa tidak sembahyang maka anak-anaknya pasti tidak sembahyang, sama juga dengan membaca al-quran. Jika minat membaca al-quran sudah ditanam di rumah, maka di sekolah pelajar tersebut tidak akan menghadapi masalah untuk belajar dan menguasai kemahiran membaca al-quran.

Menurut kajian salmah abol (2002) terhadap penguasaan bacaan al-quran di kalangan guru pelatih maktab peerguruan tuanku bainun, bukit mertajam, mendapati penguasaan guru pelatih dalam peringkat asas adalah sederhana dan baik. Walaubagaimanapun pada peringkat yang lebih tinggi adalah lemah.

2 comments: